MASURA M 05/6B
INVESTITII IN CREAREA SI MODERNIZAREA INFRASTRUCTURII SOCIALE
In prezent, infrastructura sociala nu are capacitatea de a sustine un nivel decent de educatie si de ingrijire a copiilor sau a persoanelor varstnice din categoriile marginalizate. Din punct de vedere financiar, sprijinul social integrat eficient si accesibil in centrele comunitare poate contribui la reducerea dependentei de transferurile financiare si astfel se reduc costurile directe cu acordarea beneficiilor/prestatiilor sociale, influentand migratia. Prin implementarea proiectelor din cadrul acestei masuri, abandonul scolar timpuriu poate fi diminuat intrucat lipsa unor astfel de centre este legata direct de aceasta problema, avand un impact direct al educatiei asupra sanselor de a ocupa un loc de munca in viitor. La nivel social, impactul migratiei se reflecta prin riscul ca acesti copii sa fie abuzati emotional si exploatati prin munca. Pentru persoanele varstnice din categoriile marginalizate, masura propusa pune accentul pe urmatoarele obiective in domeniul imbatranirii active si anume: prelungirea si imbunatatirea calitatii vietii persoanelor varstnice, promovarea participarii sociale active si demne a acestora, astfel incat abordarea sa fie integrata si orientata pe nevoile comunitatii. Abordarea integrata se va realiza in parteneriat cu finantarile ce vor fi obtinute in cadrul POCU 2014-2020, AP 5/PI 9.vi/OS 5.2 si vizeaza proiecte integrate definite ca fiind cele care includ activitati combinate din domenii precum: furnizarea de servicii (sociale/ medicale/ medico-sociale), inclusiv prin sustinerea prezentei si activitatii asistentilor sociali, asistentilor medicali comunitari, mediatorilor scolari si sanitari, insotitorilor persoanelor cu dizabilitati, precum si altor persoane cheie pentru furnizarea acestor servicii.
Infiintarea centrelor comunitare de zi pentru persoane varstnice / copii si alti membri ai comunitatilor marginalizate joaca un rol important in dezvoltarea spiritului comunitar si a voluntariatului. Pentru copiii scolari, centrele propuse a se realiza prin intermediul prezentei masuri ofera copiilor din medii defavorizate conditii de educatie si „control social” dupa orele de scoala, pentru a-i feri in perioada cea mai vulnerabila de alte „atractii”, de incultura si lene intelectuala, care ar da mai tarziu adultul fara apetit pentru munca si abonat pe viata la asistenta sociala, la protectia statului. Activitatile centrului de zi pentru copii sunt complementare celor realizate de alte servicii publice (invatamant, sanatate). Pentru persoanele varstnice din categoriile defavorizate insa, pensionarea si batranetea pot aduce cu sine izolarea sociala, foarte multi varstnici confruntandu-se dupa o viata plina de activitati, cu sentimentul inutilitatii si singuratatii.
Valoarea adaugata a masurii si relevanta acesteia deriva din urmatoarele:
- Asistenta gratuita acordata in timpul zilei copiilor care provin, in primul rand din familii aflate in dificultate (familii cu situatie materiala precara si/sau familii dezorganizate, inclusiv familii monoparentale) dandu-se astfel posibilitatea parintilor de a-si gasi un loc de munca si de a putea oferi conditii materiale adecvate cresterii copiilor;
- Prin parteneriatele create in vederea functionarii centrului comunitar pe mai multe paliere are loc imbunatatirea si accesibilizarea serviciilor locale de asistenta sociala/de educatie in mediul rural;
- Mentinerea copilului in familie, evitandu-se intrarea in sistemul de protectie din cauze preponderent socio-economice;
- Implicarea varstnicilor in activitati desfasurate in cadrul centrelor de zi joaca un rol important in mentinerea unei starii bune de sanatate fizica si psihica, prevenind izolarea sociala;
- Combaterea segregarii prin integrarea in societate a altor categorii marginalizate care fac parte din populatia locala.
Beneficiari directi:
- Autoritati publice locale cu responsabilitati in domeniu si asociatiile acestora;
- Autoritati publice locale cu responsabilitati in domeniu ori asociatiile acestora in parteneriate cu actori sociali relevanti;
- Furnizori de servicii sociale in conditiile legii;
- Entitati publice sau private care se obliga sa devina furnizori autorizati de servicii sociale pana la finalizarea investitiilor;
- Grupuri de Actiune Locala (GAL)*
*GAL-urile pot fi beneficiari pentru operatiunile de interes public ce vizeaza minoritati, infrastructura sociala si broadband pentru comunitate si teritoriul respectiv identificate in SDL in cazul in care niciun alt solicitant nu-si manifesta interesul si se aplica masuri de evitare a conflictului de interese.
Valoarea ajutorului public nerambursabil va fi cuprinsa intre: 5.000 – 100.000 Euro. Intensitatea sprijinului public nerambursabil va fi de:
- 100% pentru investitii negeneratoare de venit;
- 100% pentru investitii generatoare de venit cu utilitate publica;
- 80% pentru investitii generatoare de venit pentru cheltuielile eligibile din proiect.
Sprijinul public nerambursabil va respecta prevederile Reg. (CE) nr.1407/2013 cu privire la sprijinul de minimis.