MASURA M 06/6B
PASTRAREA SPECIFICULUI LOCAL PRIN INTEGRAREA IN COMUNITATE A MINORITATII ROME SI A GRUPURILOR DEFAVORIZATE
Masura va contribui la reducerea excluziunii sociale si crearea unui mediu atractiv pentru comunitatea roma, cat si pentru celelalte categorii de persoane marginalizate din teritoriul GAL. Populatia de etnie roma reprezinta 3,14% din populatia teritoriului, iar cele mai mari comunitati de romi se regasesc in urmatoarele localitati, ca procent din populatia totala de etnie roma: Piatra-Olt – 53,05%, Stoenesti – 15,23%, Scarisoara – 7,47%, Falcoiu – 5,23%, Barza – 4,02%. Masura vizeaza satisfacerea unor nevoi ale comunitatii marginalizate, inclusiv minoritatea roma prin:
- dezvoltarea unei infrastructuri socio-culturale, in care sa poata fi derulate activitati care promoveaza traditiile locale, valorile naturale si culturale cu scopul mentinerii traditiilor locale si a facilitarii incluziunii persoanelor de etnie roma, a grupurilor defavorizate si a depopularii;
- dezvoltarea unei infrastructuri socio-educationale care sa faciliteze integrarea copiilor din minoritatea roma si grupurile marginalizate in comunitatea locala cu focalizare pe sanatate, educatie, cultura si agrement, avand ca scop final reducerea abandonului scolar
Principalele obiective ale acestei masuri sunt:
- cresterea calitatii vietii si a incluziunii sociale, avand in vedere ca minoritatea roma are o identitate proprie care risca sa se piarda in timp daca nu sunt create conditiile propice pentru punerea in valoare a traditiilor si obiceiurilor specifice;
- facilitarea in comunitatea locala si pe piata muncii a adultilor din gruprurile marginalizate, inclusiv minoritatea roma;
mentinerea copiilor apartinand minoritatii rome „cat mai aproape” de scoala, dat fiind faptul ca educatia si sanatatea sunt elemente esentiale in dezvoltarea si progresul individului in societate, elemente care pot fi insusite in principal prin evitarea abandonului scolar si transformarea scolii intr-un „mediu atractiv” atat pentru copii, cat si pentru parinti, prin degrevarea acestora de anumite obligatii care pot fi delegate pe aceasta cale scolii, privita astfel ca factor de incluziune sociala.
Pornind de la nevoile identificate in teritoriu este necesara:
- Determinarea identitatii socio-culturale care necesita luarea in considerare a unor factori cum ar fi educatia si accesul la cultura. Astfel, o componenta importanta a vietii sociale este si cea culturala, domeniu care poate contribui la cresterea gradului de atractivitate atat pentru minoritatea roma, cat si pentru tinerii din teritoriu.
- Centrarea serviciilor sociale in jurul scolii pentru membrii comunitatilor marginalizate, in special comunitatea roma astfel incat scoala sa devina un motor de incluziune sociala, prin intermediul serviciilor sociale, educationale, de sanatate, culturale si de agrement oferite.
Principalul scop al masurii este crearea de infrastructura socio-culturala care sa faciliteze:
- Accesul la cultura si evolutia spre o comunitate integrata social care sa-si pastreze specificul si identitatea locala;
- Integrarea pe piata muncii si in comunitatea locala a adultilor din grupurile vulnerabile;
- Crearea conditiilor favorabile pentru cresterea atractivitatii scolii reducandu-se astfel abandonul scolar intalnit frecvent in cazul copiilor din minoritatea roma si din categoriile marginalizate.
- Prin aceste investitii se urmareste si cresterea gradului de atractivitate a mediului rural si reducerea discrepantelor majore dintre rural si urban. Actiunile implementate in teritoriu vor avea caracter inovativ si un rol deosebit in intelegerea si asumarea unor angajamente privind protectia mediului, adaptarea la efectele schimbarilor climatice, prin organizarea unor campanii de informare si sensibilizare a populatiei.
Beneficiari directi:
- Autoritati publice locale (comune, orase) si asociatiile acestora, conform legislatiei nationale in vigoare;
- ONG-uri;
- Grupuri de Actiune Locala (GAL)*
*GAL-urile pot fi beneficiari pentru operatiunile de interes public ce vizeaza minoritati, infrastructura sociala si broadband pentru comunitate si teritoriul respectiv identificate in SDL, in cazul in care niciun alt solicitant nu-si manifesta interesul si se aplica masuri de evitare a conflictului de interese.
Valoarea ajutorului public nerambursabil va fi cuprinsa intre: 5.000 – 60.000 Euro. Intensitatea sprijinului public nerambursabil va fi de:
- 100% pentru investitii negeneratoare de venit;
- 100% pentru investitii generatoare de venit cu utilitate publica;
- 80% pentru investitii generatoare de venit pentru cheltuielile eligibile din proiect.
Sprijinul public nerambursabil va respecta prevederile Reg. (CE) nr.1407/2013 cu privire la sprijinul de minimis si nu va depasi 200.000 de euro/beneficiar pe 3 ani fiscali.